Solo presentation at Gortemaker Algra Feenstra Architects
Proud to have been able to work with G.A.F. to develop Gradient Studies, Composition No.1, a commissioned work of art consisting of 100 different gradients on ‘tiles’ of 20 by 20 cm. Together with a series of other works this created the first full scale exhibition at G.A.F. which was complemented by an overview of the decades worth of collaborations with artists.
Photography by Sophie de Vos

Gradient Studies, Composition No.1 later turned out to be the start of the Behaviour of Colours series which culminated into an exhibition in Guangzhou. For the first time I opened all registers to explore new combinations of colours, thereby investigating their behaviour.

Each colour gradient in this installation piece was preluded by a studies that described the different interactions of colours. Sometimes the gradients collided, sometimes they subtly faded and sometimes they presented unexpected ‘volta’ from one tone that transformed into another. 

Many thanks to G.A.F. Architects and Root Gallery for making this exhibition possible.

Photography by Sophie de Vos

The exhibition was accompanied by a text in Dutch:

Met Gradient studies, composition No.1 presenteert beeldend kunstenaar Donald Schenkel een installatie kunstwerk bestaande uit 100 verschillende kleurtransities in olieverf van 20 bij 20 cm op dibond. Het bestuderen van kleur vormt een van de uitgangspunten van Schenkel’s artistieke praktijk. Voor Schenkel staan kleuren nooit op zichzelf, maar verhouden zij zich tot elkaar: “Wanneer je met verf werkt, is kleur een materiaal van pigmenten en ieder pigment heeft zijn eigen gedragingen. Die wil ik leren kennen. Met een kleurverloop leg je in één handeling de werking van kleuren bloot.” 

Met Gradient studies, Composition No.1 heeft Schenkel dit proces als uitgangspunt genomen. Aan iedere kleurtransitie ligt een kleurstudie ten grondslag, met aantekeningen over de werking van de pigmenten. Sommige kleurtransities zijn ‘collisions’ waarin kleuren botsen, andere transities zoeken naar de ‘perfect grey’, een ‘ephemeral blue’ of de maximale transparantie van een toon. 

Photography by Root Gallery
Photography by Root Gallery
Photography by Sophie de Vos
Photography by Sophie de Vos